Potrénujte nasazování sněhových řetězů

31.01.2017Všechny novinky

Sněhové řetězy jsou spíše doplňkem povinné výbavy, než jeho základní složkou. Zvyšují přilnavost a snižují riziko smyku na sněhové či ledové přikrývce. V horských oblastech jistě součástí kufrů mnoha obyvatel. Jaké jsou výhody a nevýhody?

 

Použití

Řetězy doporučujeme nasazovat vždy, není-li automobil schopný přenést dostatek síly na povrch vozovky. V praxi se dávají většinou pouze na hnací kola. Také by se nemělo jet rychlostí vyšší než 50-60 km/h. Rozhodně byste měli mít řetězy přesně padnoucí na Váš typ kola. Menší a ani větší řetězy nepůjdou správně nasadit. Výrobci myslí i na litá kola a řetězy jsou uzpůsobeny tak, aby Vám kola nepoškrábaly. Pokud pojedete například na dovolenou na hory, vyzkoušejte si nejdřív cvičně nasadit řetězy v klidu a suchu. Budete aspoň hned vědět, jak nejlépe na to v případě nouze.

Vyprošťovací řetězy fungují v případě zapadnutí ve vrstvě sněhu, kdy už všechny pokusy o svobodu selhaly. Nejefektivněji řetězy fungují tehdy, když použijete 2 - 3 kusy na jedno kolo.

Pokud budou články řetězu z větší části již opotřebovány, je třeba řetěz vyměnit. Doporučujeme občas řetězy otočit pro zvýšení jejich životnosti.

Výhody

• Zajistí bezpečný výjezd i tam, kde byste se jinak cítili jako koloušci na zamrzlém rybníku. Zlepšují celkové jízdní vlastnosti vozidla na kluzkém povrchu.

Nevýhody

• Je důležité striktně dodržovat maximální doporučenou rychlost. Při vyšších rychlostech totiž hrozí přetržení řetězu a následné poškození auta.

• Při jízdě po nezasněžené vozovce dochází v vysokému opotřebení řetězů a mnohem horším jízdním vlastnostem vozidla.

• Větší valivý odpor kol může být doprovázen i vyšší spotřebou paliva.

Materiály

K výrobě kvalitních řetězů se používá tzv. legovaná ocel, která má navíc řadu povrchových úprav. Používá se i titan. Nové typy řetězů se dnes vyvýjejí přímo ve spolupráci s výrobci pneumatik a pasují přesně na tělo danému typu.

Existují i různé alternativy, které slibují snazší manipulaci. Napínají se totiž rovnou na vnější stranu kola a nemusejí se podvlékat za vnitřní stranou. Materiálem bývá plast v kombinaci s kovem. Dají se využít spíše v krizové situaci, než k dlouhodobému užívání. Asi nejvhodnější alternativou jsou kovové kleštiny. Pro svou snadnou manipulaci jdou lehce nandat i za snížené viditelnosti. Je tu i možnost využití pneumatik s kovovými hroty. Ty jsou však u nás v běžném provozu na veřejných komunikacích zakázané a používají se spíše v severských zemích či alpských oblastech.

Jak si poradit s nasazením řetězů? Zde je názorná ukázka.

Podívejte se také na naši nabídku sněhových řetězů

Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všeNepovolovat cookies