Hasicí přístroj v autě - ano či ne?

23.01.2017Všechny novinky

Otázka, kterou řešilo pravděpodobně již mnoho řidičů. Ti, kteří měli s požárem ve vozidle jakoukoliv zkušenost, vám odpoví jasně - ano.

Otázka, kterou řešilo pravděpodobně již mnoho řidičů. Ti, kteří měli spožárem ve vozidle jakoukoli zkušenost, Vám odpoví jasně - ano. Osobní automobil může totiž být požárem totálně zničen během pouhých dvou minut. Vněkterých zemích je dokonce hasicí přístroj součástí povinné výbavy, jejich výčet najdete níže v našem článku

Jak ale hasicí přístroj vybrat? Na trhu se vyskytuje mnoho druhůlišících se zejména použitím. Pro hašení vautomobilech nejsou vhodné vodní ani sněhové, zbývají tedy práškové. Nejmenší balení vpodobě spreje nedoporučujeme zdůvodu nízké užitné hodnoty a malé kapacity. Jejich obsah stačí pouze na začínající požár, při plném rozhoření určitě stačit nebude. Vpoměru ceny a výkonu tak bude ideální 2kg přístroj, jehož součástí je i držák pro uchycení vautomobilu. Umístění bychom měli volit co nejblíže dosahu řidiče, ideálně pod sedačkou nebo na okraji zavazadlového prostoru, abychom se kpřístroji dostali i při plném naložení. Je třeba pamatovat i na důkladné upevnění, aby se vpřípadě nehody přístroj neuvolnil a byl stále při ruce. Vpřípadě vzpříčení dveří při autonehodě lze hasicí přístroj použít i jako kladivo pro rozbití skla, pokud je nutné havarovaný automobil co nejrychleji opustit.

Životnost hasicích přístrojů

Životnost hasicího přístroje je 20 let, přičemž kontroly pro soukromé použití nejsou povinné, pouze doporučené každý rok. Po použití hasicího přístroje lze tento opět naplnit, není tedy třeba kupovat nový. Vzemích, kde je přístroj součástí povinné výbavy, je nutné mít khasicímu přístroji i revizní zprávu a servisní štítek, ztoho důvodu nedoporučujeme využívat knákupu supermarkety či čerpací stanice.

Povinnost hasicího přístroje vautě se týká Pobaltských států, Bulharska, Řecka, Moldavska, Rumunska, Ruska, Turecka, Ukrajiny a Běloruska. VPolsku a Belgii je povinnost pouze pro vozidla, která jsou registrována vtěchto zemích. Doporučení (nikoli povinnost) pak platí vDánsku, Norsku, Švédsku, Makedonii a na Islandu.

Vzávěru si připomeňme základní zásady pro boj s ohněm v automobilu

  1. Při podezření na požár (kouř, zápach) co nejrychleji a bezpečně zastavit.
  2. Vypnout motor, a pokud je to možné, tak odpojit baterii. Jednou znejčastějších příčin požáru je závada na elektroinstalaci.
  3. Opustit vozidlo a provést vizuální kontrolu pohledem pod auto zdůvodu zjištění ohniska.
  4. Při hoření vmotorovém prostoru nikdy neotvírejte kapotu naplno, hašení zahajte pouze slehce přiotevřenou kapotou, zdůvodu zamezení přístupu čerstvého vzduchu. Dejte pozor na popálení od rozžhavené kapoty.
  5. Ohlaste požár na linku 150 nebo 112.
  6. Nemáte-li kdispozici hasicí přístroj, použijte kabát, deku, nebo cokoli, co zabrání přístupu vzduchu kohnisku. Toto platí pouze pro začínající požár ve stadiu žhnutí či malého zahoření!
  7. Vpřípadě většího zahoření vyčkejte vbezpečné vzdálenosti na příjezd hasičů. Záchrana lidských životů a bezpečnost Vaše i ostatních účastníků provozu je vždy na prvním místě.
  8. Pokud vidíte jiného motoristu vnouzi, neváhejte, zastavte a poskytněte mu pomoc. Můžete zachránit lidský život.
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všeNepovolovat cookies